Få kunder i butikken

WebshopSkal du starte en webshop? Så husk at lækkert design og billige priser ikke er alt. Dine potentielle kunder skal kunne finde dig, når de søger på Google, Bing, Yahoo og de andre søgemaskiner. Og selvom TV-medier, avisreklamer og lignende stadig har en stor del af marketingmarkedet i Danmark, så er det digitale marked det eneste rigtige, når du har en webshop. Hvis dine potentielle kunder skal huske en webadresse eller vente, til de kommer hjem, er der langt mindre sandsynlighed for, at de går ind og ser på din webshop. Skal de derimod bare trykke på et søgeresultat i Google eller klikke på et billede eller et link, nu hvor de alligevel er på nettet, er der mange, der lader sig friste, om ikke andet så bare for nysgerrighedens skyld, og så er det bare med at have resten af forarbejdet gjort, så de også bliver i shoppen.

De rigtige søgeord

For at få kunderne ind på din webshop, skal du først og fremmest sørge for, at dine søgeord og dit produkt hænger sammen. Det er let at blive fristet til at skrive ord, som er ofte brugt, men hvis dine kunder leder efter ”barnevogne” og kommer ind på en hjemmeside, der handler om ”heste-udstyr”, så er der ikke ret stor sandsynlighed for, at de bliver hængende særlig længe, med mindre de tilfældigvis har krydsinteresser. Men regn ikke med det. Derudover bliver Googles ranking-systemer mere og mere intelligente, og hvis du har alt for mange ”falske” søgeord, det vil sige ord, der som i ovenstående eksempel ikke hænger sammen med indholdet, kvitteres der ofte ret direkte med en dårligere ranking, og så er dit hårde arbejde eller de penge, du har lagt i din SEO, spildte.

Blogs

En blog er en god måde at kunne fylde noget indhold og nogle links ind på sin webshop uden at selve købsoplevelsen bliver forstyrret af alenlange tekster om dette og hint. Tilknyt bloggen til din webshop, og brug den til at skrive om, hvad der sker i shoppen, om nyheder og meget gerne produktanmeldelser af de produkter, du sælger. Du kan også skrive små artikler om ting, som er i samme boldgade som dine produkter. Sælger du modetøj, er det nærliggende at skrive om, hvad der rører sig inden for modescenen, og er du personlig fitnesstræner, kan artikler om forskellige former for træning og kost være interessante for dine potentielle kunder. Gennem Google finder de frem til din blog og kan derfra klikke på de links, du har oprettet til dine produkter. Husk, at kvalitetsindhold er alt. Hvis dine blogindlæg er uinteressante eller dårligt skrevet, fulde af slå- og stavefejl eller kun er skrevet til søgemaskiner, vil dette have indflydelse på, hvordan dine kunder ser dit firma.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.