Få styr på lektierne

Det kan være svært at følge med i undervisningen, hvis man ikke har lavet sine lektier og hjemmeopgaver. Nogle skolebørn får ikke lavet deres lektier, fordi hverken de eller deres forældre kan finde ud af det. Der vil altid være nogle fag, som er sværere end andre, og selvom det ofte er tilstrækkeligt med mor og fars hjælp, så er det for nogle skolebørn en helt umulig opgave at få lavet lektierne. Følgende er en guide til, hvordan man som skolebarn eller studerende på gymnasiet, får styr på lektierne. 

Få hjælp udefra

At have svært ved sine lektier er ikke unormalt, og man kan fra tid til anden have brug for hjælp til at klare de svære opgaver. Men der er også nogle, som har ét eller to fag, som de har rigtig svært ved – der kan det være en god idé at få hjælp udefra, så man kan komme til at forstå sit fag bedre og dermed også få en bedre skolegang. Hvis man har svært ved et fag i skolen, kan det føre til frustration og dårligt humør, som tages med videre ud i frikvarteret og måske vare resten af skoledagen. 

Det kan for eksempel være, at man har rigtig svært ved engelsk, og gerne vil have lidt ekstra hjælp til både at kunne følge med i undervisningen, men måske også til at kunne klare en eventuelt eksamen bedre. Hos GoTutor kan du få skræddersyet lektiehjælp til dit barn – uanset fag og niveau. Lektiehjælp bidrager til en bedre trivsel og bedre skolegang, da man nu kan begynde at følge med i de fag, man har svært ved – og så kan man holde frikvarter uden at have ondt i maven over et fag, man ikke kan finde ud af. 

Koncentrationsbesvær

Det kan også være at det er koncentrationen som driller, når der skal laves lektier. Efter en lang skoledag, er det sidste man har lyst til at lave mere skolearbejde. Men man kan sagtens gøre lektierne til en god oplevelse. Man kan for eksempel sætte et æggeur på 20 minutter, hvor man på de 20 minutter koncentrerer sig om sine lektier. Når æggeuret ringer har man en pause på 5 minutter, hvor man kan løbe en tur rundt om huset, spise et stykke chokolade eller høre sin yndlingssang. Når pausen er gået sætter man igen uret til 20 minutter, og bliver så ved indtil lektierne er lavet. På den måde bliver de 20 minutter mere effektive, fordi man ved, at man kun skal koncentrerer sig i 20 minutter og efterfølgende er der en “belønning” i form af en pause. Og inden man ser sig om er lektierne lavet, samtidig med at man også har haft det sjovt. 

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.